Четвер, 09.05.2024, 09:17
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя математики Флорескул С.В

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Орієнтовний підхід до розвитку творчих здібностей учнів на уроках математики
Математичні знання – небхідна умова творчого мислення учнів. Шлях від мети до результату – це певним способом організована взаємодія вчителя і учнів. Істотною ознакою будь-якої технології є досить детальний опис кожного етапу на шляху досягнення результату. Відомо: дати в повному обсязі математичні знання - необхідна умова розвитку особистості учня, його мислення. Складніша мета навчання – розвинути мислитель ні здібності учня, допомогти йому свідомо до кінцевого правильного результату, удосконалюючи від уроку до уроку роботу своєї думки. Адже появі ідей розв’язування задач і прикладів можна цілеспрямовано вчити так само, як навчають дитину говорити, писати. Усі прийоми мислительної діяльності учня можна відпрацювати за допомогою завдань на аналіз і синтез, узагальнення і аналогією, конкретизацією, спеціалізацію і вміння виділяти головне, дедукцію, повну і неповну індукцію. Для підвищення якості знань, для розширення мислитель них здібностей учнів, я використовую наступні ідеї і принципи: 1. Ідеї розвивального навчання. 2. Ідеї проблемного навчання. 3. Викладання матеріалу укрупненими систематизованими дидактичними блоками. Мислення дітей розвивається у процесі розв’язування навчальних задач. Це пов’язано з тим, що будь-яка задача передбачає певне протиріччя, його вирішення і стимулює напруженість думки. Що не зникає доти, доки не знайдено спосіб її розв’язання, не здійснена певна діяльність з її розв’язання. Це іще раз підкреслює необхідність використання у процесі навчання задач різної складності, різного змісту, у будь-якій формі. За своїм змістом задачі можна класифікувати на такі види: розрахункові і якісні. Розв’язування певного виду задач має особливе значення для ґрунтовного засвоєння теоретичного матеріалу. Прикладами таких задач є задачі на складання рівнянь. Наприклад кілька таких завдань: • Зошит коштує х к, записна книжка у к, разом вони коштують 2грн.30к. • Дві записні книжки на 5 грн. дорожчі за 3 зошити. Відомо, що зошит коштує х к,а записна книжка у к. • Периметр прямокутник дорівнює 30см, а його довжина більша за ширину на 1м. знайдіть довжини сторін прямокутника. • Треба розкласти 163 кульки у два ящики так, щоб в одному з них кульок стало в 2 рази більше, ніж в іншому. Скільки кульок треба покласти в кожен ящик? Або завдання такого характеру: • Складіть задачу, яку можна було б розв’язати. Склавши систему . Якісні задачі ще називають логічними задачами, оскільки в основі їх лежить розумова операція. Наприклад: чи є арифметичною прогресією послідовність: 0,-1,-3,-5,-8? Постійний творчий пошук – є характерна риса педагогічного почерку кожного вчителя. Всю роботу спрямовую на розвиток інтересу до математики для цього використовую: урок і позакласну роботу. На своїх уроках відводжу час для розповіді про значення математики, про математику навколо нас, про зв'язок з іншими предметами. У 5-8 класах часто починаю урок з вікторини, яка виконує роль усної роботи теоретичної розминки і розрахована на 3-5 хвилин. Вікторина складається з трьох груп питань, що відповідають трьом рівням знань учнів. Враховуючи, що увага учнів 5-6 класі не стійка, переключаю увагу дітей з одного виду діяльності на інший. Цьому сприяє «математична естафета». Так при вивченні теми «Одночлен» в 7 класі, на кожен ряд роздаю по однаковій картці, що грає роль естафетної палички, на якій зображено множене, наступні множники і кінцевий результат – добуток. Учням потрібно «закрити кружечки», тобто заповнити порожні місця добутками. Ця естафета розвиває в учнів вміння контролювати себе. Починаючи з восьмого класу, 1-2 уроки до контрольної роботи проводжу математичний бій. Учням завчасно даю домашні завдання, щоб вони підготували цікаві із заковикою питання для команди противника. Наприклад завдання для математичного бою: Роль позакласної роботи у розвитку творчих здібностей учнів. Щоб розвивати творчі здібності учнів, забезпечити співпрацю між учнями і вчителем, традиційного уроку недостатньо. На допомогу приходять уроки - семінари, уроки – практикуми, уроки-лекції, уроки – консультації. Другий перспективний шлях активізації пізнавальної активності учнів – подання матеріалу через історію розвитку інтелектуальних надбань творців математичної науки. Намагаюся пов’язати матеріал з біографіями видатних математиків, з відомостями про їх мислення, особистісні цінності, почуття творців науки. Готуючись до уроку, обов’язково знаходжу історичні факти та відомості, що доповнюють зміст підручника, розкривають походження певних математичних термінів і понять, їх зв'язок з іменами вчених математиків. Обізнаність з історичними фактами розширяє кругозір учнів, підвищує їхню загальну культуру, дає можливість краще зрозуміти роль математики в сучасному суспільстві, поглиблює розуміння матеріалу, що вивчається. Знайдену інформацію подаю у вигляді відповідних повідомлень учнів чи у вигляді математичних змагань, конкурсів. Учні на таких уроках особливо активні, бо вони їх співавтори, творці. Щоб процес вивчення математики приносив учню більше позитивних емоцій, сприяв формуванню в неї інтересу до навчання проводжу нетрадиційні уроки: уроки – казки, подорожі, лабіринти, конкурси, добираю цікаві запитання і приклади, що поступово і непомітно залучає кожного учня до процесу пізнання. Роботу з обдарованими дітьми продовжується на факультативі «У світі математики». На даному етапі роботи діти показують свої здібності з математики, розширюють і поглиблюють набуті знання з математики, навчаються працювати над математичними проблемами, читати математичну літературу. Це сприяє підвищенню їх математичної культури, розширенню математичного кругозору і дальшому посиленню інтересу до математики. Члени факультативу допомагають у виготовленні різних моделей, таблиць, , графіків наочних і роздаткого матеріалу, розкладки. Такі практичні роботи дуже корисні для учнів, це допомагає ґрунтовніше засвоїти програмний матеріал або питання. На факультативі ведеться підготовка до олімпіад, виконуються задачі історичного характеру, різного рівня складності. Також проходить підготовка до тижня математика, обговорюються конкурси , діти створюю презентації про зв'язок математики з різними науками: наприклад:  ‘’ математика і природа‘’  ’ математика і техніка‘’  ‘’ математика у світі гармонії і краси ‘’ Діти створюють зібрали матеріали на тему:  ‘’Практичне застосування математики у житті’’  ’Цікаві факти із життя математиків’’  “Математика в архітектурі“ Творчі здібності, як і інші здібності людини, вимагають постійного тренування. Завдання вчителя – збудити здібності своїх учнів, виховувати в них сміливість думки і впевненість у тому, що вони розв’яжуть кожну задачу, у тому числі і творчого характеру. “Досвіт уявляється мені садом квітучих троянд” , перед, тим як садити сад, ми повинні вивчити ґрунт свого поля, додати те , що в ньому не вистачає…. Ніби потрібно робити все , як роблять творці передового досвіду, а досвід не приживається… Отже, потрібно не формальне, а творче, розумне засвоєння і застосування педагогічного досвіду.
Категорія: Мої статті | Додав: Svetka (16.01.2010)
Переглядів: 6594 | Рейтинг: 4.1/8
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту